icon

FMS - pozyskiwanie danych za pomocą terminali Albatross

icon01.02.2024

Poznaj funkcjonalność naszych terminali
FMS - pozyskiwanie danych za pomocą terminali Albatross

FMS (Fleet Management System) stanowi powszechnie akceptowany interfejs do przekazywania danych z pojazdów użytkowych. Jest to opcjonalny standardowy interfejs umożliwiający przesyłanie informacji z pojazdów różnych producentów, co sprawia, że jest on rozpoznawany jako globalny standard. Dane podstawowe uzależnione są od elektronicznej jednostki sterującej pojazdu (ECU).

Interfejs FMS został skonstruowany z myślą o zapewnieniu bezpiecznego połączenia danych z wewnętrzną siecią. W 2002 roku sześciu europejskich producentów - Daimler AG, MAN AG, Scania, Volvo, DAF Trucks i IVECO - wprowadziło interfejs FMS-Standard, umożliwiający wykorzystywanie i analizę danych telematycznych niezależnie od producenta.

Zarządzanie flotą pojazdów wspomaga przedsiębiorstwa w optymalizacji wykorzystania pojazdów roboczych poprzez centralną platformę monitorowania i koordynacji. Dzięki temu systemowi, efektywne zarządzanie flotą staje się osiągalne z jednego miejsca.

Jakie dane możemy odczytać ze złącza FMS?

Wszystkie terminale Albatross, które wyposażone są w moduł CAN, mogą odczytywać poniższe dane ze złącza FMS niezależnie od producenta pojazdu:

Skumulowane liczniki:

  • całkowita odległość,

  • całkowite zużycie paliwa,

  • całkowite zużycie paliwa na postoju,

  • całkowity czas pracy silnika,

  • całkowity czas jazdy,

  • całkowity czas bezczynności silnika.

Poziomy płynów/akumulatorów:

  • poziom paliwa/naładowania akumulatora,

  • poziom AdBlue,

  • poziom oleju.

Bieżące dane podczas jazdy:

  • obroty silnika,

  • prędkość,

  • aktualny bieg,

  • obciążenie silnika,

  • moment obrotowy silnika,

  • ciśnienie turbo.

Dane dotyczące nacisków i poziomu użycia:

  • nacisk na pedał gazu,

  • nacisk na pedał hamulca,

  • użycie retardera.

Dane dotyczące temperatur płynów i DPF:

  • temperatura płynu chłodzącego silnika,

  • temperatura oleju,

  • temperatura otoczenia,

  • poziom sadzy w DPF.

Dane z tachografu:

  • obecność karty i tryb pracy,

  • numery kart kierowców,

  • imiona kierowców,

  • czasy pracy kierowców,

  • następna data kalibracji.

Dane dotyczące ciężaru:

  • całkowita masa pojazdu,

  • całkowita masa przyczepy,

  • masy osi.

Warto jednak zaznaczyć, że dostępność poszczególnych danych jest podyktowana tym, co producent pojazdu udostępnił na magistrali CAN. Jeżeli zdarzy się sytuacja w której brakuje jednej bądź kilku z wymienionych wyżej danych to oznacza, że producent nie udostępnił ich na magistrali CAN.

Jak sprawić, aby terminal zaczął odczytywać dane?

W większości przypadków, terminale Albatross automatycznie synchronizują się z magistralą CAN, gdy są podłączone za pomocą złącza FMS. Proces ten rozpoczyna się automatycznie po użyciu polecenia AUTOSYNC lub przycisku synchronizacji dostępnego na terminalu.

W sytuacji, gdy automatyczna synchronizacja nie skutkuje rozpoczęciem odczytu danych ze złącza FMS przez terminal, zaleca się próbę ręcznego ustawienia terminala do odczytu danych z tego właśnie złącza. Taka procedura ma na celu upewnienie się, czy brak odczytu danych nie wynika z problemów po stronie pojazdu, takich jak nieaktywowany FMS.

Procedurę konfiguracji terminali szczegółowo opisaliśmy w poniższej dokumentacji, do której serdecznie zapraszamy, w celu zapoznania się z nią. Zawarte w niej informacje pomogą Państwu ustalić, czy brak danych wynika z nieaktywnego FMS.

Wychodząc na przeciw potrzebom naszych partnerów, przygotowaliśmy dedykowane wiązki elektryczne, które pozwalają na podłączenie terminali Albatross bezpośrednio do złącza FMS bez konieczności dodatkowego lutowania, co znacząco skraca czas montażu.

Dokumentacja techniczna
FMS

Masz więcej pytań?
Skontaktuj się z naszym zespołem!



icon   powrót