Technologia sieci
Uwaga!
Operatorzy GSM wyłączają sieć 2G

Operatorzy telekomunikacyjni rozpoczęli proces wygaszania sieci 2G, w celu zwolnienia przepustowości dla technologii 4G i 5G, nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Wyłączenia sieci 2G będą miały wpływ na wiele branż, w tym również na branżę transportową. Firmy transportowe, które wykorzystują w swojej codziennej pracy systemy telematyczne oparte na technologii 2G, będą musiały dokonać wymian urządzeń telematycznych na urządzenia nowej generacji obsługujące standard LTE. Jeśli odpowiednie kroki nie zostaną podjęte na czas, firma może napotkać problemy z monitorowaniem floty, śledzeniem tras i zarządzaniem logistyką.

Kiedy zostanie wyłączona sieć 2G?

Duża część operatorów sieci komórkowych wyłączyła już wiele sieci 2G lub wkrótce planuje to zrobić. Według dostępnych informacji, znaczna cześć operatorów europejskich planuje wyłączyć sieć 2G pod koniec 2025 roku. Data dokładnego wyłączenia sieci 2G różni się w zależności od decyzji operatora w danym kraju.

Szczegółowa lista przedstawiająca konkretne daty wyłączenia sieci 2G w poszczególnych regionach, znajduje się tutaj.

Nasze rozwiązanie migracji terminali 2G na LTE

W nawiązaniu do zaplanowanych wyłączeń sieci 2G przez operatorów, jako producent urządzeń telematycznych, postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Z myślą o środowisku, jako jedyni na rynku, zdecydowaliśmy się na wprowadzenie usługi modernizacji terminali działających w technologii 2G i dostosowanie ich do technologii LTE, w myśl hasła „nie wyrzucaj - wykorzystaj”.

Nasi obecni klienci mają możliwość odesłania terminali działających w technologii 2G na serwis, w celu dokonania ich modernizacji do wersji LTE.

Dla nowych partnerów, którzy korzystali z konkurencyjnych rozwiązań, proponujemy indywidualnie negocjowane rozwiązanie, które optymalizuje koszty wymiany aktualnie działających u nich urządzeń w technologii 2G na wersje LTE.

Zapraszamy do kontaktu w celu zapoznania się ze szczegółami.

Masz więcej pytań?
Skontaktuj się z naszym zespołem!


Poznaj funkcjonalność naszych terminali
Obsługa magistrali CAN FD przez terminale S10.3/S10.5

Podobnie jak operatorzy telekomunikacyjni wygaszają sieci 2G, tak samo producenci pojazdów rezygnują z CAN na rzecz CAN FD. Operatorzy poprzez wyłączenia sieci 2G (w większości krajów Unii do roku 2025r) poniekąd wymuszają wymianę urządzeń telemetrycznych z działających w technologii 2G na urządzenia działające w technologii LTE. Wymieniając z tego powodu urządzenie, warto podejść zdecydowanie pragmatycznie i nie wymieniać przestarzałych urządzeń 2G na urządzenia LTE bez obsługi CAN FD, lecz na takie, które obsługę CAN FD posiadają.

Niestety niewłaściwa decyzja w niedalekiej przyszłości ponownie wymusi wymianę urządzeń telemetrycznych. Tym razem na urządzenie posiadające CAN FD. Warto więc podejść racjonalnie już teraz, by nie ponosić podwójnych kosztów zakupu urządzeń w niedalekiej przyszłości. Po co, niejako za chwilę ponownie wymieniać nowo zainstalowane urządzenia, by dostosować się do obecnie powszechnie już wdrażanego nowego rodzaju magistrali. Czy nie warto zrobić tego za jednym razem już teraz?

W najbliższym czasie producenci wszystkich pojazdów planują wdrożenie nowego standardu CAN nazwanego CAN FD. CAN FD umożliwia szybszą i większa wymianę danych pomiędzy różnymi komponentami elektronicznymi w samochodzie. Przy zastosowaniu CAN FD, pojazdy są w stanie obsługiwać rosnącą liczbę czujników, aktywatorów oraz innych elementów elektronicznych, co przekłada się na poprawę zarówno wydajności pracy systemów, jak i bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Standard ten odgrywa kluczową rolę w ewolucji nowoczesnych pojazdów.

Nasze terminale S10.3/S10.5 już teraz posiadają procesor najnowszej technologii, który umożliwia obsługę magistrali CAN FD. Według przeprowadzonego przez nas badania rynku, jesteśmy wyjątkiem wśród producentów Terminali GPS oferujących urządzenia wyposażone w technologię CAN FD.

Co w praktyce oznacza brak obsługi CAN FD przez konkurencję?

Brak obsługi magistrali CAN FD oznacza, brak możliwości odczytu danych logistycznych z magistrali CAN pojazdów (!) które będą wyposażone już tylko w ten rodzaj magistrali. Zatem niezmiernie ważne jest, aby urządzenia instalowane w pojazdach posiadały obsługę CAN FD z uwagi na fakt, że będą mogły być wykorzystywane jeszcze przez bardzo wiele lat. Konkurencyjne urządzenia nieposiadające obsługi CAN FD nie mają możliwości odczytu danych z magistral pojazdów wyposażonych w ten rodzaj magistrali. Takie urządzenie staje się bezużyteczne, ponieważ nie ma zdalnej możliwości dostosowania go do nowego standardu. Wymagana jest fizyczna zmiana urządzenia czyli ponowne poniesienie niemałych kosztów.

Certyfikacja

Procesor S10.3/S10.5 odczytujący dane z magistrali CAN FD jest procesorem przygotowanym na potrzeby rozwiązań motoryzacyjnych. W związku z tym posiada odpowiednie certyfikaty m.in.:

AEC-Q100 qualified – oznacza, że procesor przeszedł testy zgodnie z tym standardem, a zatem jest trwały, niezawodny i spełnia rygorystyczne wymagania środowiskowe, związane z ekstremalnymi warunkami, jakie mogą wystąpić w motoryzacji, takie jak duże wahania temperatury, wibracje czy zmienne napięcie.

ASIL-B, ISO 26262 – oznacza, że procesor spełnia konkretne wymagania dotyczące projektowania, testowania i dokumentacji, aby zagwarantować bezpieczeństwo w przypadku ewentualnych awarii czy błędów w systemie elektrycznym lub elektronicznym pojazdu.

ISO CAN FD support – oznacza, że procesor jest zgodny z normami ISO określającymi protokoły i wymagania dla komunikacji CAN FD.

Posiadanie wymienionych certyfikatów jest istotne z tego względu, że w przyszłości producenci pojazdów mogą wymagać, aby instalacja dodatkowych akcesoriów w samochodzie była możliwa tylko wtedy, gdy procesor komunikujący się z magistralą pojazdu przeszedł odpowiednie testy, na podstawie których zostały przyznane wspomniane certyfikaty.

Masz więcej pytań?
Skontaktuj się z naszym zespołem!



icon   powrót